کهلیک اوتو

درباره گیاهان دارویی انواع و خواص گیاهان دارویی

مقدمه ای درباره گیاهان دارویی:

سابقه درمان بیماریها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است. انسان به حکم تجربه، علم و اندیشه جانوران بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات در کره زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می‌کنند. گیاهان دارویی در باغ خدا می‌رویند. در دشتها، مراتع وسیع، جنگلها و … پیدا می‌شوند. بدست کسی کاشته نشده و به همت کسی هم آبیاری نشده است. هزاران سال است که بدین منوال در چرخه حیات بوده و طبیعت را آرایش می‌دهند.

طب سنتی آذربایجان و قره داغ “تورکه داوا”

رابطه گیاهان دارویی و بیماری

هر خاکی و هر آب و هوایی، بستر انواع از گیاهان دارویی است. بنابراین همه چیز در همه جا نمی‌روید و حکمت خلقت در این است که هر جا بیماری هست، قطعا نوع گیاه دارویی آن نیز یافت می‌شود. از طرفی همه گیاهان داویی در یک فصل خاص نمی‌رویند. هنوز کسی رابطه بین شیوع بیماری در یک فصل یا یک زمان و وفور گیاهان دارویی آن فصل را جستجو نکرده است، ولی می‌دانیم که بسیاری از بیماریها در فصل خاص شیوع پیدا می‌کنند و بعضی از گیاهان دارویی شناخته شده و ناشناخته نیز در همان فصل به وفور یافت می‌شوند.

چای کهلیک اوتو

تهیه و تبدیل گیاهان دارویی:

هر گیاهی در طبیعت دارای روند رشدی ویژه خود می‌باشد. خواص گیاهان در فصول، هفته‌ها وقتی روز و شب متغیر است به عنوان مثال بعضی از گیاهان به هنگام صبح و بعضی به موقع عصر و شب معطر می‌شوند. بنابراین از نظر خواص دارویی، زمان مناسب برداشت محصول دارای اهمیت خاصی است. قسمتهای مختلف گیاه نیز دارای اثرات متفاوت هستند.

در بسیاری از موارد ماده موثر عمدتا در برگ، شکوفه، ساقه، ریشه، بذر یا میوه است. همیشه گلها را قبل از ظهر یعن زمانی که شبنم یا رطوبت شبانه از بین رفته است جمع آوری می‌کنند. هنگامی که جمع آوری برگ مورد نظرات بعد از هر قبل از غروب آفتاب، کار جمع آوری انجام می‌شود. بعضی از گیاهان باید در ظروف سربسته و یا در کیسه کتانی نگهداری شوند. کسانی که ذخیره سازی می‌کنند باید مرتبا از نمونه‌ها بازدید کرده واز آفات و امراض احتمالی آگاه باشند.

درباره گیاهان دارویی انواع و خواص گیاهان دارویی

تهیه پودر گیاهان داویی

درطول سال تهیه گیاه تر و تازه میسر نیست. لذا گیاهان جمع آوری شده را بعد از خشکیدن باید به صورت پودر درآورده و حتی‌المقدور در شیشه‌های دهان گشاد نگهداری کرد. پودر می‌تواند شامل اندامهای گیاهی باشد که جداگانه نگهداری می‌شود.

از گیاهان دارویی می توان افزون بر اهداف دارویی برای بهبود عطر و طعم غذاهای مختلف نیز استفاده کرد، بدون این که بر کالری های غذا افزوده شود. به طور همزمان، گیاهان دارویی فواید سلامت بسیاری نیز ارائه می کنند. در حقیقت، داروهای گیاهی هزاران سال است که برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. توانایی های بهبودی و ترمیمی انواع مختلف گیاهان دارویی بسیار چشمگیر و شناخته شده هستند.

مزایای طب گیاهی

مقرون به صرفه تر از پزشکی مدرن

علم پزشکی مدرن مطمئناً دارای برچسب قیمت بالا است، و هیچ استثنائی بین داروها نیستند. یکی از دلایلی که اخیراً باعث محبوبیت مصرف داروهای گیاهی شده  است، این است که مردم به سادگی نمی‌توانند هزینه‌های داروهای خود را پرداخت کنند.

یک بررسی منتشر شده در پزشکی جایگزین مبتنی بر شواهد ارزیابی کرده است که آیا محصولات بهداشتی طبیعی یک انتخاب مقرون به صرفه در درمان بیماری می باشد یا خیر. محققان دریافتند که استفاده از محصولات بهداشتی طبیعی، نشان دهنده کاهش هزینه در ارتباط با عوارض پس از عمل جراحی  است. تحقیقات بیشتری برای تعیین مقرون به صرفه بودن در سایر زمینه های پزشکی مدرن مورد نیاز است، اما اطلاعات اولیه نشان می دهد که محصولات گیاهی ارزان تر از داروها هستند.

راحت تر از داروهای تجویزی به دست می آید

محصولات گیاهی مانند عصاره های گیاهی، روغن های گیاهی و چای های گیاهی در بسیاری از غذاهای بهداشتی و حتی فروشگاه های محصولات گیاهی در دسترس هستند، بنابراین مجبور نیستید که قبل از خرید آنها به دکتر مراجعه کنید. این قطعاً باعث می شود که محصولات گیاهی را راحت به دست آورد و از هزینه های مراقبت های بهداشتی اضافی جلوگیری نمود.

گیاهان دارویی جزء مکمل های غذایی طبقه بندی می شوند، بنابراین آنها می توانند بدون نظارت سازمان غذا و دارو تولید، و به فروش برسند. اگر چه این باعث می شود که خرید و استفاده از این محصولات آسان تر شود، اما اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از مکمل های گیاهی، مواد و برچسب آن را به دقت بخوانید. و از یک شرکت معتبر و قابل اعتماد که محصول ۱۰۰ درصد خالص را تایید می کند خرید کنید.

درباره گیاهان دارویی انواع و خواص گیاهان دارویی

 خواص سودمند گیاهان دارویی

گیاهان برای درمان بیماری های مزمن و حاد و بیماری های مختلف، از جمله بیماری های قلبی عروقی، مشکلات پروستات، افسردگی، التهاب و سیستم ایمنی ضعیف استفاده می شوند. گیاهان دارویی در سراسر جهان برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند و مطالعات بسیاری اثربخشی آنها را نشان می دهد. در واقع، از ۱۷۷ دارو که در سراسر جهان برای درمان سرطان مورد تایید قرار گرفته است، بیش از ۷۰ درصد این داروها بر پایه محصولات طبیعی یا محصولات شیمیایی به پیروی از محصولات طبیعی ساخته شده است.

احتیاط های طب گیاهی

مکمل های گیاهی به عنوان مکمل های غذایی توسط مکمل غذایی مکمل بهداشت و آموزش و پرورش قانون طبقه بندی شده اند، به این معنی که آنها بر خلاف داروهای تجویزی ثابت نشده اند که آنها ایمن و موثر هستند. به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان می توانند محصولات گیاهی که کاملا خالص نیستند بفروش برسانند. هنگام خرید گیاهان برای استفاده در درمان، مطمئن شوید که کالای خالص را از یک شرکت معتبر خریداری کنید. و این تضمین می کند که شما محصول با کیفیت بالا خرید می‌کنید که با افزودنی های ارزان قیمت تضعیف نشده و با آفت کش ها رشد نکرده و یا آلوده به فلزات سنگین نیست.

دارو گیاهی همچنین ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند و یا با داروهای متداول تداخل ایجاد کند. به همین دلیل قبل از شروع هر گونه درمان گیاهی، شما باید از پزشک خود سوال کنید. گیاه شناسان، پزشکان طبی، داروسازان، پزشکان و پزشکان طب سنتی می توانند اطلاعاتی در مورد داروهای گیاهی ارائه دهند و به شما کمک کنند. گیاهانی که بهترین راه حل برای بیماری شما می‌باشد را انتخاب کنید. و  اطمینان حاصل کنید که تحقیقات خود را در مورد گیاهی که استفاده می کنید انجام داده اید و برای عوارض جانبی احتمالی و دوز مناسب آن را تحقیق کنید.

‫0/5 0 نظر